Voorbeeld

Naar Voorwaarden –>

Groep 3: Basisvaardigheden Optellen en Aftrekken

Doel: Leerlingen ontwikkelen een basis voor rekenen door te leren optellen en aftrekken tot 20 en maken kennis met hoeveelheden en getallen.

  • Lesdoelen: Optellen en aftrekken tot 20 in context.
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Activatie van voorkennis (bijvoorbeeld tellen van voorwerpen).
    • Instructie (10 min): Gebruik van concreet materiaal (zoals fiches of blokken) om optel- en aftreksommen te visualiseren.
    • Begeleide oefening (10 min): Samen oefenen met materialen, begeleid door de leerkracht.
    • Zelfstandig werken (15 min): Zelfstandig eenvoudige sommen oplossen met materialen.
    • Afsluiting (5 min): Klassikaal delen en korte feedbackronde.
  • Differentiatie: Eenvoudige taken voor leerlingen die snel zijn en extra begeleiding voor wie het moeilijk vindt.
  • Evaluatie: Observeren van begrip en concentratie op de basisoptellingen/aftrekkingen.

Groep 4: Breuken en Verdere Basisoptellingen

Doel: Breuken en basisbegrip van verhoudingen introduceren, naast grotere optel- en aftreksom-mogelijkheden.

  • Lesdoelen: Inzicht in hele en halve breuken en optellen/aftrekken tot 100.
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Herhaling van basisoptellingen en visuele voorbeelden van halve en hele breuken (bijv. een appel in tweeën delen).
    • Instructie (10 min): Uitleg over hoe je delen van een geheel kunt zien als “halve” of “hele” (visueel ondersteund met voorbeelden).
    • Begeleide oefening (10 min): Oefenen met het delen van objecten in tweeën, begeleid door de leerkracht.
    • Zelfstandig werken (15 min): Zelfstandig werken met eenvoudige breuken en optellingen tot 100.
    • Afsluiting (5 min): Nabespreken van enkele werkbladen en positieve feedback geven.
  • Differentiatie: Uitdagingen bieden aan gevorderde leerlingen (bijvoorbeeld sommen met drie termen), extra hulp voor wie basisoptellingen lastig vindt.
  • Evaluatie: Observatie van zelfstandig werk en oplossingsstrategie voor breuken.

Groep 5: Introductie Vermenigvuldigen en Delen

Doel: Basisvermenigvuldiging en deling met nadruk op begrip en toepassingen.

  • Lesdoelen: Vermenigvuldigen tot 100, verdelen tot 20.
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Herhaling van optellen en aftrekken als voorbereiding op vermenigvuldiging.
    • Instructie (15 min): Uitleg van vermenigvuldiging als “herhaald optellen,” ondersteund met voorbeelden.
    • Begeleide oefening (10 min): Samen oefenen met eenvoudige vermenigvuldigingen (bijv. 2×4 met visuele ondersteuning).
    • Zelfstandig werken (15 min): Oefeningen voor zelfstandig vermenigvuldigen met basale opdrachten.
    • Afsluiting (5 min): Bespreken van wat goed ging en samen moeilijke opgaven bekijken.
  • Differentiatie: Diepere vragen voor sterke leerlingen, extra tijd en hulp voor basisvaardigheden.
  • Evaluatie: Werkbladen controleren op inzicht en juiste toepassing van vermenigvuldiging.

Groep 6: Complexere Vermenigvuldigingen en Introductie Procenten

Doel: Breuken, verhoudingen en vermenigvuldiging uitbreiden en procenten introduceren.

  • Lesdoelen: Breuken vereenvoudigen, begrijpen van basisprocenten (50%, 25%).
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Voorbeeld geven van eenvoudige breuken en hoeveelheden.
    • Instructie (15 min): Uitleg over het verband tussen breuken en percentages (bijvoorbeeld ½ = 50%).
    • Begeleide oefening (10 min): Samen oefenen met visuele ondersteuning (bijv. deel van een taart als 50%).
    • Zelfstandig werken (15 min): Oefenen met het omzetten van eenvoudige breuken naar percentages.
    • Afsluiting (5 min): Terugkoppeling en klasdiscussie.
  • Differentiatie: Snellere leerlingen complexe verhoudingen, andere leerlingen herhalingsoefeningen.
  • Evaluatie: Begrip en toepassingsvermogen van percentages door toetsvragen.

Groep 7: Breuken, Percentages en Basis Meetkunde

Doel: Verband tussen breuken, verhoudingen, en percentages verdiepen en meetkunde introduceren.

  • Lesdoelen: Inzicht in het omzetten van breuken naar percentages en basismeetkunde.
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Herhaling van breuken en simpele meetkundige vormen.
    • Instructie (10 min): Uitleg over hoe je breuken omzet naar percentages (bijv. ¾ = 75%).
    • Begeleide oefening (15 min): Samen oefenen met het omzetten van breuken naar percentages.
    • Zelfstandig werken (15 min): Toepassingen van breuken en percentages in meetkunde (bijv. oppervlakte berekenen).
    • Afsluiting (5 min): Nabespreking en feedback.
  • Differentiatie: Verdere complexiteit voor gevorderden, herhaling voor minder sterke leerlingen.
  • Evaluatie: Vaardigheid in het omzetten en toepassen van breuken en percentages.

Groep 8: Verhoudingen, Procenten, en Toepassingen in Meetkunde en Algebra

Doel: Toepassen van rekenvaardigheden in complexere reken- en meetkundige problemen, en basis algebra.

  • Lesdoelen: Verhoudingen en percentages toepassen in meetkunde en eenvoudige algebra.
  • Lesopbouw:
    • Start (5 min): Voorbeeld geven van verhouding- en procenttoepassingen.
    • Instructie (10 min): Uitleg over complexe rekenopgaven met verhoudingen en procenten (bijv. schaalverdeling).
    • Begeleide oefening (15 min): Samen doorlopen van enkele toegepaste vraagstukken.
    • Zelfstandig werken (15 min): Uitwerken van contextopgaven in meetkunde en rekenen.
    • Afsluiting (5 min): Terugkoppeling en bespreken van foutieve antwoorden.
  • Differentiatie: Verdere algebraïsche uitdaging voor sterke leerlingen, herhaling voor zwakkeren.
  • Evaluatie: Toepassen van procenten en verhoudingen in complexe situaties.